Groeiend Kookboek / Wat eet ik? - Recepten en voedings-weetjes.

Enquete

Sta je in de supermarkt bij het schap met noten. Je wilt cashewnoten maar je kan kiezen uit 3 verschillende bakjes waar evenveel in zit. Welke noten kies jij?
 

Wat eet ik? RSS Feed

Abboneer je op de Wat eet ik? RSS Feed

Onze sponsors

Voedingsweetjes

Wat eet ik? Weetjes ...

Op bezoek ...

We hebben 157 gasten online

Uitgelicht Recept

Recepten Feed

Abboneer je op de Recepten RSS-feed van het Groeiend Kookboek
Recepten, Gerechten, Weetjes over Voeding | GKB - Wat eet ik?
Diepvriesgroenten goed alternatief!

cartoon_vegetables-580De verschillen in hoeveelheden vitaminen en mineralen tussen verse groenten en die uit blik, pot en diepvries zijn heel klein en in enkele gevallen komt de diepvries-variant net zo goed of zelfs iets beter uit de bus dan de verse.
Het zoutgehalte van groenten uit pot of blik ligt wel veel hoger dan de diepvriesvariant. Dit blijkt uit een omvangrijk onderzoek van de Consumentenbond naar producten uit Nederlandse supermarkten.

De bond onderzocht sperziebonen uit blik/pot en de diepvries, spinazie uit de diepvries, worteltjes uit pot, doperwten uit de diepvries en pot, spruitjes uit de diepvries, rode kool uit pot en tomatenpuree uit een blikje. De groenten zijn geanalyseerd op tien voedingsstoffen: (pro)vitamine A, B6, C, foliumzuur, natrium, magnesium, kalium, ijzer, koper en voedingsvezels.
Een prima alternatief dus voor vers en hoef je je dus niet schuldig te voelen als je een keer een pot of blik open trekt.

Dat hoge zoutgehalte daar moet je dus wel op letten. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 300 milligram zout per 100 gram. Alle geteste groenten in blik en pot komen hier boven uit!
Maar daar hebben de mannen van HAK slim op ingespeeld, ook al zitten ze nog wel boven de ideale norm. De 'HAK groenten met minder zout' bevatten nu gemiddeld nog ongeveer 525 mg zout per 100 gram. Dit is wel 25% minder dan de gewone soorten.

Maar bij het koken van onze verse groenten voegen we zelf gemiddeld nog meer zout toe! Dus vooral diepvriesgroenten  zijn een goed altenatief kwa vitamines én zout.

 
Dieetmargarine even veel kcalorieën als Boter

Elke keer weer kom ik mensen tegen die het niet weten.
Vandaar nog een keer voor je op een rijtje gezet:

Smeer kcal/100 mg

Boter
Boter 1/2 vol   
Margarine  
Margarine Dieet 
Margarine 60/70% vet
Halvarine

750
390
733
748
589
360

Voor de kcalorieën hoef je jezelf de lekkere boter op je boterham dus niet te ontzeggen.
Van margarine en dus ook de DIEET margarine word je even dik.  
Natuurlijk zijn de vetten in margrine van planten afkomstig en dus gezonder dan de vetten in boter. Met de naam 'dieet' wordt bedoeld: het dieet met minder slechte vetten.   
Maar wil je minder kcalorieën binnen krijgen, dan moet je toch echt opzoek naar het pakje HALVARINE. Een stuk minder lekker dat wel, maar met wat beleg erop merk je er niet zo veel meer van, eerlijk is eerlijk  
Aan jou de keuze...

 

 
Meer aandacht voor de geur van gerechten

Geurende BasilicumDe geur van voedsel beïnvloedt hoeveel iemand eet. Hoe sterker het aroma van een voedingsmiddel is, hoe kleiner de hapjes zijn die mensen ervan nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen UR (University & Research centre), TI Food & Nutrition en NIZO food research, dat is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Flavour.

De onderzoekers denken daarom dat het toevoegen van aroma gebruikt kan worden om kleinere hapjes te eten. Eerder onderzoek liet al zien dat bij het nemen van kleinere hapjes sneller het gevoel ontstaat dat je genoeg gegeten hebt. Meer uitgesproken smaken dus en niet van die laffe alles-smaakt-het-zelfde gerechten.

En als er iets heerlijk en sterk geurt... dan is het wel verse basilicum... Pimp je Paasontbijt daarom deze keer eens met blaadjes basilicum. Lekker bij je omelet met zalm.
En als het klopt, eet je dus ook wat minder.

Lees meer...
 
Krokettentax weer in opspraak!

kroketten

Zolang het aantal mensen met overgewicht maar niet afneemt, zal de roep om strengere maatregelen blijven. Want als voorlichtingscampagnes falen en mensen kennelijk niet hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen, moet de overheid ingrijpen. Al die ziektes die het gevolg zijn van obesitas kosten de samenleving immers heel veel geld!
Vettax, gesubsidieerde worteltjes, hogere ziektekostenpremies. Dat zijn pas effectieve maatregelen. Of gaat die bemoeizucht van de overheid dan toch echt te ver?

Lees meer...
 
Wel of geen vitaminepillen?

De Consumentenbond startte een actie tegen misleidende informatie op verpakkingen van vitamine C-supplementen. De bond vindt dat fabrikanten misbruik maken van de mazen in de wet en benadrukt dat het belangrijk is dat consumenten verantwoorde informatie krijgen over het nut van extra vitamines.
Het Vitamine Informatie Bureau vindt echter dat deze actie van de Consumentenbond  onvoldoende genuanceerd is en dat gebruik wordt gemaakt van onjuiste informatie. Daardoor wordt ten onrechte de indruk gewekt dat het onzin is om welk supplement dan ook te gebruiken.

Klik voor meer  info op bovenstaande links, of maak je eigen inschatting en lees Eet ik wel gezond? op Wat eet ik?.

 
Informatie op de verpakking: wat is waar en wat niet?

In de wet staat al sinds jaar en dag dat een fabrikant de consument niet mag misleiden met reclame leuzen die niet waar zijn. Deze algemene wetgeving bleek niet voldoende. Immers, wat de één als waar beschouwt is voor de ander een leugen of op zijn minst nog niet voldoende bewezen. Bovendien zijn er naast goedwillende, zichzelf respecterende fabrikanten natuurlijk ook producenten die willens en wetens hun goedgelovige klanten misleiden, om maar zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen.

De Europese Commissie vond dus dat de consument beter beschermd moest worden en publiceerde in 2006 de zogenaamde 'Claims verordening'. Een wet waarin de bewijslast bij de fabrikant kwam te liggen: namelijk de consument hoeft niet meer aan te tonen dat hij misleid wordt, maar de fabrikant moet bewijzen dat dat wat hij beweert of suggereert over het voedingsmiddel ook echt waar is. Kortom: "Wie claimt bewijst".

Lees meer...
 
Biertje? Het mag van de expert.

Gezondheid is hot. Maar we willen ook lekker eten en drinken zonder schuldgevoel. Daarom smullen we van artikelen over de gezondheidseffecten van koffie, chocolade en alcohol. Je leest selectief, schakelt je gezond verstand uit…tegen beter weten in. Je stuurt deze berichtjes door naar je hele e-mail adressenboek en praat er over in de trein en op verjaardagen. Zie je wel, het is allemaal zo slecht nog niet.
Ook voedingsmiddelenproducenten gebruiken het thema gezondheid graag om hun producten in een beter daglicht te plaatsen. Maar soms lopen ze wel iets te hard van stapel.

Lees meer...
 
Vleesvrije dag - sympathiek idee.

Je hoeft de krant maar open te slaan of te googlen op internet en je durft bijna niets meer te eten. Van suiker wordt je hyperactief, vis is vergiftigd met dioxine en van vlees krijg je kanker. We worden vaak onnodig bang gemaakt. Maar dat minder vlees eten goed is voor de gezondheid, het milieu en het dierenwelzijn is nu eindelijk ook tot de gevestigde orde doorgedrongen.

Lees meer...
 
Suiker niet verslavend

suikerkllontjesOm te laten zien hoe lang sommige misvattingen al bestaan (en maar door blijven etteren) -zie de preektijd die prof. Robert Lustig deze week van Umberto Tan kreeg-  hier nogmaals aandacht voor dit artikel over suikerverslaving wat al in mei 2010 op het Groeiend Kookboek verscheen.

 

Over suiker doen de wildste verhalen de ronde.

De zorgen over suiker zijn niet nieuw. Veertig jaar geleden werd het al omschreven als “pure, white and deadly”. Sinds die tijd worden aan suiker allerlei ziekten toegeschreven, zoals diabetes en allergie. Voedingskundigen hebben hier nog nooit echt wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Dat suiker verslavend is, kan volgens professor David Benton nu ook definitief naar het land der fabelen verwezen worden.

Lees meer...
 
Ik wil niet kiezen !!

We willen allemaal een beter milieu en eerlijke handel en minder afval, maar willen we hier ook meer voor betalen of langer voor in de keuken staan? Nou ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik moet mezelf er nog altijd toe zetten om het duurdere biologische vlees te pakken en nu eens niet te kiezen voor die makkelijke voorgesneden andijvie in een plastic zakje.
En dan ben je zelf eindelijk goed bezig, dan komt de volgende stap... overtuig je huisgenoten van het nut van een dagje zonder vlees en hoe verdedig je dat die biologische kipfilet van jou veel duurder is dan de kiloknaller biefstuk?
Kiezen

Lees meer...
 
Soort dieet maakt niet uit

Wie heeft niet eens een populair dieet uitgeprobeerd, in de hoop dat dit nu écht de oplossing is in de eeuwige strijd tegen die vetrolletjes?
Eerst is vet de boosdoener en moeten we juist veel koolhydraten eten. Maar dan moeten weer juist weer veel vet eten en zijn producten als brood, pasta, rijst, bananen uit den boze (Montignac). Nu Erica Terpstra 40 kilo is afgevallen met het eiwitdieet, stort heel Nederland zich op de Eiwitdrankjes van Prodimed.
Om gek van te worden! Maar dit is niet langer nodig. Welk dieet je ook doet, het effect is volgens Eetprofessor Katan hetzelfde; het maakt allemaal niets uit.

Lees meer...
 
 

Laatste recept